ARNHEM/ACHTERHOEK – De prijzen van treinkaartjes gaan per 2025 mogelijk 10 procent met omhoog, meldt de NS. Dit valt volgens het bedrijf te wijten aan een verlies van 191 miljoen euro, naweeën van corona, treindiensten die onder druk stonden en de onderbezetting van treinpersoneel. Toch zegt vervoerder Arriva dat het treinreizen volgens hen juist goedkoper kan in Gelderland.
Arriva is niet van plan hun treinkaartjes duurder te maken in de toekomst. Het bedrijf ziet daarentegen juist kansen om hun tarieven op termijn goedkoper te maken. Als onafhankelijke vervoerder staan zij dan ook los van de ontwikkelingen bij NS. Toch volgen zij de prijsontwikkelingen bij NS met belangstelling.
De vervoerder ziet voornamelijk nieuwe kansen door een aantrekkelijker aanbod van treinen én trajecten. “Door een aanbod dat beter past bij de reizigersvraag, gaan meer mensen kiezen voor de trein is onze vaste overtuiging”, laat een woordvoerder van Arriva weten.
Meer treinen in Gelderland
Zij willen dit aanbod van betere trajecten en treinen verwerkelijken met hulp van een aanvraag die het mogelijk moet maken van meerdere spoorlijnen gebruik te maken. Zo kan het bedrijf meer reizigers vervoeren. Bij goedkeuring van deze aanvraag mag Arriva namelijk gebruikmaken van bestaande lijnen die momenteel alleen gebruikt worden door de NS.
Het zal gaan om 26 binnenlandse trajecten, waaronder ook meerdere lijnen in Gelderland. Momenteel rijden de treinstellen van Arriva in onze provincie al van Arnhem naar Winterswijk. Ook heeft Arriva een lijn over de Veluwe, een verbinding tussen Zutphen-Winterswijk en een verbinding in het rivierengebied naar Tiel.
Arriva hoopt bijvoorbeeld vanaf 2028 een trein van Zutphen naar Wijchen te laten rijden. Ook heeft de vervoerder een oogje op de verbinding Arnhem Centraal/ Ede-Wageningen, waar nu alleen sprinters en intercity’s van de NS rijden. De veranderingen zouden voor een betere dienstverlening zorgen.
Concurrentie
Als reactie op de ambities van Arriva laat een woordvoerder van de NS weten dat lokale vervoerders een groter financieel voordeel hebben. De NS moet hun tariefverhoging één jaar uitstellen, waardoor de ticketprijs door toekomstige inflatie, nog hoger wordt dan voorheen. Lokale vervoerders krijgen daarentegen een structurele vergoeding om deze tariefverhoging af te wenden. De NS constateert dat de verschillen tussen hen en lokaal vervoer hierdoor te groot worden, wat erg onduidelijk is voor de reiziger. “Wij hopen dan ook dat de overheid voor ons ook een structurele vergoeding kan regelen zodat er niet zo’n groot prijsverschil ontstaat.”
Als het gaat om de aanvraag van Arriva, laat de NS weten dat die vervoerder vrij is om alle mogelijkheden te ontdekken.
Grote treinambities
Arriva heeft in het verleden al vaker ingezet op het aantrekkelijker maken van treintrajecten. Zo rijdt er sinds het begin van 2023 een nachttrein in het weekend. Dit gaat om de trajecten Maastricht-Schiphol en Groningen-Schiphol. Zij willen het reizen met de trein aantrekkelijker maken voor een grotere groep mensen, waaronder dus ook reigers die een vroege vlucht moeten halen of die een nachtje zijn gaan stappen.
Geschreven door Syl Schoppers & Lunya van Wunnik op 2024-02-28 18:07:22
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.