De trap die deze week werd onthuld (links) en rector Sanders op de trap die vorig jaar werd onthuld. Foto: Gerrit Komrij College

De trap die deze week werd onthuld (links) en rector Sanders op de trap die vorig jaar werd onthuld. Foto: Gerrit Komrij College

WINTERSWIJK - Op het Gerrit Komrij College in Winterswijk is deze week flinke onrust ontstaan, nadat er na de herfstvakantie een tweede regenboogtrap werd onthuld in de school. Rector Jeroen Sanders is 'best onder de indruk' van wat de afgelopen week heeft losgemaakt bij leerlingen, ouders en zelfs mensen die geen relatie met de school hebben.

Aan het einde van het vorige schooljaar werd een eerste regenboogtrap onthuld op de middelbare school in Winterswijk. "Met de bedoeling uiting te geven aan de boodschap dat iedereen bij ons welkom is", zegt de school op Facebook. "Daarom is op die trap ook de tekst gekomen: "Ik ben wie ik ben en jij mag zijn wie je wil zijn"."

Onveilig gevoel

Die trap leverde gesprekken op over thema's als seksualiteit, discriminatie en jezelf kunnen zijn, zegt de school. "Maar we merkten dat er een ongewenst bij-effect ontstond: dat het voor sommige leerlingen een keuze werd: 'over welke trap ga je naar boven?'. De bedoeling van de trap kreeg een negatief effect", vertelt rector Jeroen Sanders. Ook kreeg hij signalen van leerlingen die zich onveilig voelden, die gepest werden of die zich graag wilden inspannen voor een prettiger leer- en leefklimaat.

De openbare school zegt dat ze signalen over pesten en discriminatie serieus nemen. Reden voor de school wat extra's te doen: "We hebben er dan ook voor gekozen de centrale trap in de hal ook van regenboogkleuren te voorzien." En dat is precies wat bij veel leerlingen en ouders in het verkeerde keelgat schoot. Afgelopen week startte een ouder een petitie tegen de regenboogtrap. "De website waar die petitie is gestart, heeft die petitie offline gehaald. Waarom is niet precies duidelijk", zegt Sanders. Hoe groot de groep van boze ouders precies is, weet de rector van de Winterswijkse school niet.

'Je mag zijn wie je wil?'

Ook op Facebook ontstond tumult, onder ouders en andere mensen: "Ik heb het idee dat jullie een grote groep van leerlingen nu juist niet in hun waarde laten. Zij zijn nu verplicht deze trap te nemen, een trap die voor hen wellicht helemaal niet prettig is." Een ander zegt: "Je mag zijn wie je wil? Blijkbaar niet meer bij jullie. Het regenbooggeneuzel wordt aan alle kanten door je strot gedrukt."

"Door social media komt een gesprek meer op scherp te staan", zegt Sanders. "Maar wij willen juist verbinding creëren. Ik houd me maar vast dat er veel over dit onderwerp wordt gesproken deze week." Volgende week gaat de school het gesprek aan met een groep ouders.

Sanders merkt dat ook de leerlingen het niet prettig vinden dat ze geen keuze meer hebben voor een 'gewone' trap. "Wat wij terug horen van de leerlingen is dat er bij een groep het idee heerst dat de trap specifiek voor de LHBTI-groep is, en dat je daarmee uitspreekt dat je die beweging support. Er werden grapjes over gemaakt en dat maakte het ongemakkelijk. Plus het feit dat er nu geen keuze meer is, dat vinden de leerlingen lastig."

Gesprek aangegaan met leerlingen

Inmiddels zijn we enkele dagen verder en is de rust wat teruggekeerd op de Winterswijkse school. "We zijn dinsdag en woensdag veel in gesprek geweest met onze leerlingen. Hoe kunnen we dit aanpassen? Misschien moeten we iets toevoegen? Wij hebben dit als school misschien verkeerd gecommuniceerd. De insteek is uitstralen dat we staan voor diversiteit, verdraagzaamheid en acceptatie, maar bij een klein gedeelte van de leerlingen en ouders is dat verkeerd overgekomen."

Nu de docenten in alle klassen het gesprek zijn aangegaan, lijkt de onrust afgenomen. "Als je uitlegt dat het gaat om diversiteit, en niet per se om de LHBTI-gemeenschap, dan snappen ze het wel. Sinds vandaag gaat iedereen gewoon over de trappen."

De komende tijd gaat Sanders samen met een groep leerlingen kijken wat er anders moet. "Moet er tekst bij? Moet er een uitleg bij? Daar ga ik met de leerlingen over in gesprek."

Deel dit artikel