Lead Image 1:
Lead image TXT 1: Taxichauffeurs voeren vandaag actie in Ede voor een beter loon. Foto: Regio8
Marga Hubers uit Aalten werkt al 17 jaar met veel plezier als taxichauffeur.  Foto: Omroep Gelderland

Marga Hubers uit Aalten werkt al 17 jaar met veel plezier als taxichauffeur. Foto: Omroep Gelderland

AALTEN - In een laatste oproep om met meer loon en een betere cao over de brug te komen voeren Gelderse taxichauffeurs vrijdag actie in Ede. Chauffeurs in het leerlingen- en WMO- vervoer komen nu financieel in de knel. "Ik werk en ben arm, het is toch bizar dat dit kan?"

Na lang onderhandelen over een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi hebben vakbonden recent de stekker uit het overleg getrokken. In Ede proberen ze vandaag diverse werkgeversorganisaties alsnog te dwingen om met een beter cao-aanbod te komen voor zo'n 22.000 chauffeurs.

'Arme werkende Nederlander'

De 60-jarige Marga Hubers uit Aalten werkt met veel plezier al zeventien jaar op de taxi. Ze heeft een vast contract bij een uitzendbureau, van waaruit ze wordt ingehuurd door het vervoersbedrijf TCR. Zo rijdt ze bijvoorbeeld nierpatiënten voor dialyses naar het ziekenhuis of mensen die in een rolstoel zitten naar school of werk.

Gemiddeld werkt de Aaltense 32 uur per week. "Het was geen vetpot, maar ik kon m'n altijd rekeningen betalen." In maart kreeg ze opeens minder loon. "Mijn baas houdt sindsdien standaard 12,5 procent van mijn gewerkte uren in als pauze, terwijl ik maar een half uurtje per dag pauze hou."

Ondertussen stijgt haar energierekening en worden boodschappen veel duurder. "Ik zat al een beetje op het randje, maar nu kan ik niet meer rondkomen. Ik leef op 50 euro in de week. En er is een hele grote groep collega's en mensen die ongeveer hetzelfde verdienen, die ook echt niet meer rond kunnen komen. Ook al werk je 32 uur."

Vakbonden eisen meer

Een hoger loon zou Hubers helpen om financieel de eindjes weer aan elkaar te kunnen knopen. De vakbonden eisen een verhoging van 12,5 procent vanaf volgend jaar, maar de werkgevers gaan niet verder dan 8 procent in 2023, plus 4 procent in 2024. "Werkgevers noemen het zelf een historisch bod, maar in welke wereld leef je als je in deze roerige tijden zo weinig biedt?", reageert Meindert Gorter, bestuurder FNV Zorgvervoer en Taxi.

Ik heb nu net corona gehad en heb acht dagen niet kunnen werken

Volledige doorbetaling bij ziekte is voor Hubers ook een belangrijk punt. Nu krijgt ze, na één wachtdag, zeventig procent doorbetaald als ze niet kan werken. "Ik heb nu net corona gehad en heb acht dagen niet kunnen werken. Ik hou m'n hart vast volgende maand, want dit betekent dat ik een deel van mijn inkomen mis, terwijl de rekeningen wel betaald moeten worden."

Het inhouden van loon voor pauzes die chauffeurs niet hebben kunnen nemen moet volgens FNV ook worden aangepast in een nieuwe cao. "Dit is een belangrijk punt voor de chauffeurs, omdat het zo oneerlijk voelt", aldus Gorter.

Groot tekort aan personeel

Hubers zag om haar heen de afgelopen tijd diverse collega's vertrekken. De komende jaren gaan ook veel van haar collega's met pensioen, terwijl de bedrijven staan te springen om personeel. "Jonge mensen zie je in onze branche nauwelijks. Met dit loon en deze cao wordt het er ook niet aantrekkijker op."

FNV en CNV gaan de komende twee weken hun leden raadplegen. Gorter: "Ik verwacht dat we ons moeten voorbereiden op een ultimatum. Ik hoop dat het niet zover zal komen en dat de petitie die we vandaag aanbieden de werkgevers op andere gedachten brengt."

Staken, zoals deze week ook in het streekvervoer gebeurde, vindt Hubers moeilijk. "Je wil doordringen tot de werkgever, terwijl je met een staking een groep kwetsbare mensen treft. Persoonlijk gaat dat in tegen mijn gevoel. Maar als het echt moet dan kan ik niet anders, ik moet ook voor mezelf opkomen nu."

Deel dit artikel