Nieuwe dienstregeling Arriva. Foto: Arriva

Nieuwe dienstregeling Arriva. Foto: Arriva

BORCULO - Provincie Gelderland heeft het vervoerplan 2023 van Arriva voor Achterhoek en Rivierenland goedgekeurd. Ieder jaar passen alle vervoerders in Nederland de dienstregeling voor het openbaar vervoer in december aan. Zo blijven treinen en bussen landelijk goed op elkaar aansluiten.

Overstapvrije busverbinding Deventer-Lochem-Borculo

Naast de in 2022 verbeterde treinverbindingen via Zutphen naar Deventer, komt er een extra (bus) mogelijkheid naar Deventer. Lijn 57 (Deventer-Laren) gaat doorrijden naar Lochem en Borculo. Hierdoor ontstaat er een overstapvrije verbinding van Deventer naar Lochem en Borculo. Deze overstapvrije verbinding ontstaat ook voor de kernen Epse en Laren. De scholengemeenschappen in Lochem en Deventer zijn hiermee beter bereikbaar. Lijn 57 en 58 rijden allebei 1x per uur. Met elkaar vormen ze een busverbinding tussen Lochem en Borculo die 2x per uur rijdt. De huidige lijnen 23, 52, 58, 81 en 852 behouden de huidige route en aansluitingen. Deze verandering is mede naar aanleiding van vragen van de gemeenten Borculo en Lochem en van reizigers over het opheffen van lijn 56 in 2022.

Lange afstandsvervoer verbeteren

De eerste trein vanuit Arnhem naar Tiel rijdt nu om 6.38 uur. Reizigers uit de Betuwe kunnen daardoor nu niet eerder dan om 08.00 uur in ’s Hertogenbosch zijn voor studie of werk. De provinciale ambitie voor mobiliteit is juist om het langeafstandsvervoer te verbeteren. Daarom komt er een extra vroege trein bij op werkdagen. Om dezelfde reden wijzigt de 1x per uur verbinding in de avond tussen Zutphen en Winterswijk in een 2x per uur verbinding. Hierdoor is de reis naar Apeldoorn en verder naar de randstad sneller en gemakkelijker. Deze verbinding verbeterde eerder dit jaar: de trein Apeldoorn-Winterswijk rijdt als sneldienst, waardoor er geen overstap nodig is op Zutphen. Dit scheelt 20 minuten reistijd.

Corona en nieuwe vervoersplan

Arriva is erin geslaagd om het huidige aanbod van openbaar vervoer in stand te houden en te verbeteren op sommige onderdelen. Er rijden hetzelfde aantal bussen als voor corona. Het openbaar vervoer staat echter onder druk. De prijzen van brandstof en personeel zijn gestegen. Door de coronacrisis waren er veel minder reizigers. Het aantal reizigers in het openbaar vervoer is ook nog steeds niet op het oude peil. Het reisgedrag is ook onvoorspelbaarder geworden. Door deze ontwikkelingen moet de provincie op de structurele begroting extra geld zoeken om het openbaar vervoer op het huidige peil te houden. Of dit lukt wordt later in het jaar bekend.

Betrokkenheid van gemeenten en reizigersorganisatie

Arriva maakte een voorstel op basis van de eisen uit het vervoerscontact met de provincie. De vervoerder heeft de ruimte en verantwoordelijkheid om de dienstregeling zo goed mogelijk aan te passen aan de behoeften van de reizigers. Dit kan jaarlijks verschillen. Bijvoorbeeld door een verandering in de omgeving zoals een nieuwe woonwijk. Het kan ook zijn dat het aantal reizigers in een buslijn sterk afneemt en een andere vorm van vervoer zoals de Vlinder (bus op afroep) beter voldoet. Na raadpleging van gemeenten en advies van de reizigersorganisatie ROCOV legt de vervoerder het vervoersplan aan de provincie voor.

Deel dit artikel