Lead Image 1:
Lead image TXT 1: Bij tankstations over de grens staan dagelijks nog lange rijen, zoals hier in Elten. Foto: ANP
De brandstofprijzen zijn de afgelopen weken voorzichtig gedaald. Foto: ANP

De brandstofprijzen zijn de afgelopen weken voorzichtig gedaald. Foto: ANP

DE HEURNE - Het valt veel mensen op: de prijzen aan de pomp dalen. De grens van 2 euro voor een liter Euro 95 komt zelfs voorzichtig weer in zicht. Kunnen we ons al rijk rekenen? Vier vragen en antwoorden over de brandstofprijzen in Gelderland én over de grens.

“Ik heb 2,08 euro gezien, ik was best blij”, reageert Jennifer onder een Facebook-bericht van Omroep Gelderland over de dalende brandstofprijzen. De meeste mensen merken wel dat vooral de benzine goedkoper wordt. “De vorige keer was het 2,39, zaterdag 2,17 euro”, zegt Colinda.

Tegelijkertijd plaatsen ook veel mensen een kanttekening bij de dalende prijzen. “Ze dalen wel, maar héél langzaam”, zegt Richard. “Jullie doen alsof het heel goedkoop is en wij blij moeten zijn. Maar de prijzen zijn alsnog belachelijk hoog”, aldus Michelle.

Hoe ontwikkelen de brandstofprijzen zich?

Het kabinet verlaagde in april de accijnzen op brandstof, waardoor de prijzen destijds flink zakten. Volgens het CBS betaalden we half april gemiddeld 2,07 euro voor een liter Euro 95. Daarna stegen de prijzen juist weer, tot liefst 2,37 euro op 8 juni. De afgelopen maand werden benzine en diesel weer iets goedkoper.

De ontwikkeling van de gemiddelde brandstofprijzen sinds begin april:

Bij de goedkoopste tankstations in onze provincie betaal je deze maandag zo’n 2,08 euro. Het tankstation van Gerrit Heinen in De Heurne is een opvallende uitschieter, met nog geen 1,95 euro per liter Euro 95. “Ik heb ergens nog wat brandstof gevonden voor een leuke prijs”, verklaart hij het enorme verschil.

Zelf ziet Heinen nauwelijks beweging in de brandstofprijzen. “Misschien dat het aan de pomp iets terugloopt, maar bij de groothandel gebeurt er niet zoveel.”

Wat doen de prijzen in Duitsland?

Het is een veelgelezen reactie op Facebook: ik blijf gewoon tanken in Duitsland. De prijzen dalen dan wel, maar dat doen ze over de grens ook. “Ik tank gewoon in Duitsland op 15 minuten afstand, het scheelt mij te veel. Vorige week voor 1,75 euro getankt”, zegt Carla. Jeffrey betaalde 1,72 euro en bij Vero stond er ‘slechts’ 1,71 euro op de meter.

Zie ook: Benzineprijs in Duitsland verandert per uur: wanneer tank ik het goedkoopst?

Dat zijn ook ongeveer de prijzen die deze maandag onder meer in Elten en Kranenburg te vinden zijn. Dat is toch al gauw een verschil van zo’n 35 cent met onze provincie. Voor diesel betaal je in Duitsland toch al gauw 1,90 euro per liter, niet veel minder dan hier.

Hoe zit het met de tankkorting in Nederland en Duitsland?

Sinds 1 april betalen we in ons land 17,3 cent minder voor een liter benzine. Diesel is 11,1 cent goedkoper. Dat komt door de verlaging van de accijnzen, die het kabinet tot het eind van het jaar doorvoerde.

In Duitsland kennen sinds 1 juni een tankkorting: zo'n 35 cent op benzine en 17 cent op diesel. Die verlaging van de energiebelasting loopt vooralsnog tot eind augustus. Wat er daarna gebeurt, is nog onduidelijk.

Bij tankstations over de grens staan dagelijks nog lange rijen, zoals hier in Elten. - Foto: ANP

Pomphouder Heinen hoopt dat de Duitsers de korting niet verlengen. Sinds 1 juni ziet hij namelijk ‘aanzienlijk minder’ klanten in De Heurne. “Toen ik de omzetcijfers van benzine over het tweede kwartaal zag was ik verbaasd, er was echt een gigantische piek te zien. Toen had Nederland de prijzen wel verlaagd, maar Duitsland nog niet. Nu is het andersom”, zegt hij.

Hoe lang blijven de prijzen nog dalen?

Volgens consumentencollectief United Consumers zijn de prijzen de laatste weken voornamelijk gedaald vanwege de angst voor een recessie. Als het economisch slechter gaat, wordt er minder brandstof verkocht.

De grote vraag is hoe de brandstofprijzen zich de komende maanden gaan ontwikkelen. En dat is nou juist moeilijk te voorspellen, zegt Heinen. “En dat hebben we ook niet zelf in de hand. Handelaars kijken bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van de Nord Stream 2 (de aardgasleiding van Rusland naar Duitsland, red.). Of naar het bezoek van de Biden aan Saudi-Arabië. Maar dat lijkt geen succesnummer.” De Amerikaanse president probeerde het land tevergeefs te overtuigen meer olie te produceren.

Wat volgens de pomphouder ook van groot belang is, is de waarde van de euro ten opzichte van de dollar. Olie wordt namelijk in dollars afgerekend. De Europese munt is nu ongeveer evenveel waard als de dollar. “Nog niet zo lang geleden was 1 euro nog 1,09 dollar waard. Dat scheelt ook al bijna 10 procent. Eigenlijk wordt de brandstof dus duurder, zonder dat er verder iets gebeurt.” Bovendien is er in de zomer altijd meer vraag naar benzine en diesel, waardoor de prijzen hoger liggen.

Heinen denkt niet dat de prijzen snel veel verder gaan zakken. “Voorlopig is het allemaal niet zo spannend.”

Zie ook: Zoveel euro bespaar jij als je tankt in Duitsland

Deel dit artikel