Bord van jeugdzorgaanbieder bij station in Aalten. Foto: Omroep Gelderland

Bord van jeugdzorgaanbieder bij station in Aalten. Foto: Omroep Gelderland

AALTEN - De VVD in Aalten plaatst vraagtekens bij reclameborden van een jeugdzorgaanbieder bij het station in Aalten. "Past deze campagne binnen het beleid van de gemeente? Wordt het inkoopbeleid jeugdzorg een wedstrijd?", aldus VVD-raadslid Linda Oonk.

Wethouder Joop Wikkerink wijst op de 'marktwerking', ook in de jeugdzorg. "Aanbieders mogen reclame maken", zegt Wikkerink. "De één doet dat via glossy folders, reclame op abri's of op websites."

Oonk wijst echter op de Algemene Plaatselijke Verordening. "In de apv staat dat die reclame alleen mag voor maatschappelijke doeleinden. Ziet het college dit als een commercieel of maatschappelijk doel?", vraagt het liberale raadslid, die steun krijgt van raadslid Tobias Holtman van de ChristenUnie, die ook niet blij is met de reclameborden.

'Ook geld verdienen'

"In de apv staat inderdaad dat de borden geplaatst mogen worden voor evenementen of voor maatschappelijke en culturele doeleinden", reageert Wikkerink. "Het aanbieden van jeugdzorg heeft een maatschappelijke achtergrond, maar de aanbieder moet ook geld verdienen om de organisatie overeind te houden."

De wethouder toont begrip voor de verwarring bij de VVD. "We moeten er in het vervolg bij dergelijke kwesties beter op letten en het naar buiten beter formuleren met het oog op de apv", aldus Wikkerink.

Naamsbekendheid

Directeur Eddy de Bruin van Curess, de bewuste jeugdzorgorganisatie, zeg vaker met vragen als van de VVD in Aalten te worden geconfronteerd, maar zegt met de reclameborden een ander doel na te streven.

"Binnen de aanbesteding van de jeugdzorg hebben we in de Achterhoek een groter aandeel gekregen en we zijn op zoek naar naamsbekendheid, want als we willen concurreren moeten we op zoek naar meer medewerkers", verklaart De Bruin. "Dus willen we als organisatie groeien, dan hebben we meer medewerkers nodig."

Het bedrijf uit Holten gaat het niet om het vergroten van de omzet, maar om genoeg medewerkers binnenboord te krijgen om ook in de Achterhoek goede zorg te kunnen bieden. "We hebben aanbestedingen binnen, maar voor goede zorg heb je voldoende medewerkers nodig. De posters verwijzen ook naar onze wervingssite", zegt De Bruin. "Maar ik snap de vraag in Aalten en ben er blij mee, want het ligt iets anders dan wordt verondersteld."

Deel dit artikel