Spoorwegovergang Greversweg. Foto: Omroep Gelderland

Spoorwegovergang Greversweg. Foto: Omroep Gelderland

WINTERSWIJK - De gemeenteraad van Winterswijk heeft het jarenlang slepende dossier over een tunnel onder de spoorwegovergang op de Greversweg definitief gesloten. Er is een streep doorgezet omdat de kosten te hoog zijn, al komt er mogelijk nog een vervolg bij de Raad van State.

Bezwaarmaker Dirk Willink sprak donderdagavond tijdens de raadsvergadering namelijk opnieuw in en liet doorschemeren samen met onder andere Wandelnet, de belangenvereniging voor wandelaars in Nederland, eventueel 'de juridische weg te bewandelen'. "Maar ik vraag u als raad eerst om de besluitvorming op te schorten", aldus Willink.

Onveilige situaties

De voormalige voorman van Winterswijks Belang pleitte voor een hernieuwd onderzoek en overleg met spoorbeheerder ProRail over de kosten. Ook wees hij op de huidige onveilige situaties op de bewuste overgang omdat wandelaars en fietsers langs de hekken lopen langs het spoor en alsnog oversteken.

Bovendien, stelde Willink, bij afsluiting van de Greversweg komen er extra kosten voor het veiliger maken van de spoorwegovergangen op de Wooldseweg en de Vreehorstweg, want dan maken de wandelaars en fietsers daar noodgedwongen gebruik van. "Als een tunnel te duur is, kies dan voor een AHOB (automatische halve overwegbomen, red.) met alarmbellen", aldus Willink tijdens zijn pleidooi om de Greversweg open te houden.

'Belang fijnmazig netwerk'

VVD-fractievoorzitter Gert Jan te Gronde kwam met een amendement om een tunnel onder de Greversweg niet definitief af te schieten en die optie nog open te houden. "Met het oog op de veiligheid op de overweg en het belang van een fijnmazig netwerk voor fietsers en wandelaars in het buitengebied", verklaarde Te Gronde. Hij werd daarin gesteund door de PvdA.

Wethouder Bert Frings toonde begrip voor het amendement, maar wees erop dat de raad in 2020 had gekozen voor een tunnel. ProRail is uitgegaan van twee varianten; een tunnel met trap en fietsgoot en een variant met hellingbaan. Beide vielen duurder uit, respectievelijk 1,7 en 2 miljoen euro. De oorzaak voor de stijging waren met name de toegenomen bouwkosten. In beide gevallen zou de bijdrage van Winterswijk ruim 550.000 euro bedragen.

De meerderheid van de raad (17 om 4) wees het amendement én de tunnel af; de financiële afrekening zou maatschappelijk niet verantwoord zijn, afgezet tegen het aantal wandelaars en fietsers dat over de spoorwegovergang op de Greversweg komt.

Deel dit artikel