Inwoners Winterswijk tevreden over ondersteuning via Wmo en Jeugdhulp

WINTERSWIJK – De inwoners van Winterswijk zijn overwegend positief over de hulp en ondersteuning die zij ontvangen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Jeugdhulp. Dat blijkt uit het jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek dat de gemeente liet uitvoeren door het onafhankelijke onderzoeksbureau ZorgfocuZ.

Inwoners Winterswijk tevreden over ondersteuning via Wmo en Jeugdhulp.
Inwoners Winterswijk tevreden over ondersteuning via Wmo en Jeugdhulp. – Foto: Pixabay

Sinds 2023 werkt Winterswijk met een doorlopend onderzoek, waarbij inwoners kort na een beschikking of herindicatie worden uitgenodigd om hun ervaringen te delen. Deze werkwijze zorgt voor actuele en betrouwbare inzichten. Ook dit jaar leveren de resultaten een positief beeld op.

Hulp sluit goed aan bij behoefte

Cliënten geven aan dat zij zich geholpen voelen, meer zelfredzaam zijn en een hogere kwaliteit van leven ervaren dankzij de geboden ondersteuning. De waardering voor zowel de Wmo als de Jeugdhulp is hoog. De Wmo scoort een gemiddeld rapportcijfer van 8,2. Jongeren geven de jeugdhulp ook een 8,2, terwijl ouders een gemiddelde van 7,9 geven. Deze cijfers liggen boven het landelijk gemiddelde en tonen een stijgende waardering, met name onder jongeren.

Wethouder Elvira Schepers is blij met de uitkomsten: “De respons op het onderzoek is dit jaar hoger dan vorig jaar, wat ons een nog betrouwbaarder beeld geeft. Het is goed om te zien dat de inzet van onze zorgaanbieders wordt gewaardeerd. Dankzij het continuonderzoek kunnen we snel schakelen en waar nodig verbeteren.”

Verbeterde kwaliteit van leven

De meeste cliënten ervaren een duidelijke verbetering in hun dagelijks functioneren. Meer dan 80 procent van de Wmo-cliënten geeft aan dat hun leven positief is veranderd sinds de start van de ondersteuning. Ouders en jongeren binnen de jeugdhulp bevestigen dat de hulp goed aansluit bij de afgesproken doelen en dat ze tevreden zijn met de behaalde resultaten.

Toegankelijke zorg

Ook over de toegankelijkheid van zorg zijn inwoners tevreden. Mensen met een Wmo-indicatie weten vaak zelfstandig of via hun netwerk de weg naar hulp te vinden. Zij voelen zich serieus genomen en ervaren dat er samen naar oplossingen wordt gezocht. Het aantal mensen dat niet wist waar zij hulp konden aanvragen, is opnieuw afgenomen.

Voor jeugdhulp blijkt de huisarts meestal het eerste aanspreekpunt. Jongeren en ouders geven aan dat zij zich gehoord voelen, dat medewerkers goed luisteren en beschikken over voldoende kennis.

Aandachtspunten

Hoewel de algemene tevredenheid hoog is, zijn er ook verbeterpunten. Zo blijkt de bekendheid met onafhankelijke cliëntondersteuning bij de Wmo, met name onder ouders van jeugdigen, nog te laag. Daarnaast wordt betere communicatie tijdens vakantieperiodes gewenst door inwoners met huishoudelijke hulp. Ook ervaren sommige cliënten een te lange wachttijd tussen het keukentafelgesprek en de start van de hulpverlening.

De gemeente heeft aangegeven met zorgaanbieders aan de slag te gaan om op deze punten verbeteringen door te voeren.

Geschreven door Sven Dimmendaal


Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.