WINTERSWIJK – Hesselink Koffiebranders heeft het internationale B Corp-certificaat behaald. Daarmee behoort het Achterhoekse familiebedrijf tot een wereldwijde gemeenschap van ondernemingen die winst maken op een manier die ook mensen en planeet ten goede komt.

Koffiebranderij van familiebedrijf Hesselink Koffie in Winterswijk. – Foto: Hesselink Koffie
De B Corp-certificering, toegekend door de onafhankelijke non-profitorganisatie B Lab, erkent dat Hesselink Koffiebranders voldoet aan strenge normen op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid, milieu, transparantie en goed bestuur. Het sluit naadloos aan bij de missie van het bedrijf: duurzame kwaliteitskoffie produceren met respect voor de hele keten, van boer tot barista.
Al sinds 1885 werkt Hesselink Koffiebranders vanuit Winterswijk aan koffie die niet alleen goed smaakt, maar ook goed doet. De toekenning van de B Corp-status bevestigt dat duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid voor het familiebedrijf geen belofte zijn, maar meetbare praktijk.
Grondige beoordeling
Voor het certificeringsproces doorliep Hesselink Koffiebranders de B Impact Assessment, een uitgebreide toets op vijf thema’s: bestuur, medewerkers, gemeenschap, milieu en klanten. Met een score van 89,1 punten (waarbij 80 het minimum is) toont het bedrijf aan verantwoordelijkheid te nemen voor mens, milieu en maatschappij.
Duurzaamheid in het DNA
Duurzaamheid vormt al jarenlang de kern van de bedrijfsvoering. Van de klimaatneutrale branderij in Winterswijk en milieuvriendelijke verpakkingen tot de projecten van de Hesselink Koffiebranders Foundation in koffieproducerende landen. Iedere stap in de keten is gericht op een eerlijke en toekomstbestendige koffiewereld.
De certificering markeert dan ook geen eindpunt, maar onderstreept de voortdurende ambitie om te blijven verbeteren.
Onderdeel van een wereldwijde beweging
Wereldwijd zijn inmiddels meer dan 9.500 bedrijven in ruim 100 landen B Corp-gecertificeerd. In de Benelux behoren onder meer Tony’s Chocolonely, Dopper en Triodos Bank tot deze groep en vanaf nu ook Hesselink Koffiebranders.
“Het is inspirerend om Hesselink Koffiebranders te verwelkomen binnen de B Corp-community,” zegt Tessa van Soest, directeur van B Lab Benelux. “Hun inzet voor mens en planeet bewijst dat verantwoord ondernemen uitstekend samengaat met kwaliteit en smaak.”
Familiebedrijf
Sinds 1885 brandt Hesselink Koffiebranders met liefde en vakmanschap koffie in Winterswijk. Het familiebedrijf gelooft dat elke kop koffie een moment van geluk mag zijn. Niet alleen voor de drinker, maar ook voor de mensen achter de boon. Onder het motto ‘Geluk in je kop’ werkt Hesselink Koffiebranders dagelijks aan koffie met betekenis.
Als middelgrote, onafhankelijke koffiebrander neemt Hesselink Koffiebranders een bijzondere positie in binnen het B Corp-netwerk: het vertegenwoordigt het duurzame middensegment in een sector waar vooral grote merken of nicheproducenten actief zijn.
Geschreven door Sven Dimmendaal
Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.
