Lead image 1:
Lead image TXT 1: Een volle aula raakt in vervoering van muziek en het toneelspel. Foto: Willemijn Hinkamp
Lead image 2:
Lead image TXT 2: De journalist die nepnieuws zal verspreiden. Foto: Willemijn Hinkamp
Lead image 3:
Lead image TXT 3: De twee hoofdrolspelers Chris (Kevin Lankveld) -op de rug- en Pieter (Jos Taken). Foto: Willemijn Hinkamp
Ankeiler: Na twee moeilijke jaren door corona en een jaar van afwezigheid van Passion Achterhoek, kwam de organisatie in deze week voor Pasen terug met een geheel moderne versie Passie24.

- Na twee moeilijke jaren door corona en een jaar van afwezigheid van Passion Achterhoek, kwam de organisatie in deze week voor Pasen terug met een geheel moderne versie Passie24. Voor de zesde editie kozen dominee Hans Hinkamp en regisseur Aad Witteveen ervoor het Bijbelse pad van het paasverhaal te verlaten en sloegen zij de weg het wereldbeeld van nu te vertalen met behulp van persoonlijke levensvragen. Wat drijft jouw passie en welke offers breng jij? Het resultaat was ronduit verfrissend.

Recensie

Vier uitverkochte zalen in de aula van Marianum en een kleinere cast in een intiemere setting. De organisatie achter Passie24 moest het grootse Achterhoekse evenement fors kortwieken. Door het gebrek aan middelen en faciliteiten als podium, geluid en licht werd deze editie weer gehouden in de aula van Marianum in Lichtenvoorde. Terug naar waar Passion Lichtenvoorde in 2016 was begonnen en waar een basis aanwezig was, behalve voor een compleet avondje-uit met koffie aan het begin en een drankje na afloop. Gelukkig was geen enkele bezoeker die daar over klaagde en zouden zij bezwaren toch hebben dan verdwenen deze vanzelf door de nieuwetijdse passie' die muzikaal als inhoudelijk bij allen letterlijk tot de verbeelding sprak. Een editie waar wereldse thema's als (on)gelijkheid, klimaat en populisme werden besproken naast internetshaming, nepnieuws, haat en het wegkijken van fundamentele problemen, de passie-lijn volgden van het traditionele lijdensverhaal van Christus.

Een volle aula raakt in vervoering van muziek en het toneelspel. - Foto: Willemijn Hinkamp

Burgemeester Annette Bronsvoort, haar beleidsadviseur Kunst en Cultuur Josje van der Wel en oud-pastoor Casper Pikkemaat -ooit met Hans Hinkamp initiatiefnemer- maakten de goede ontvangst mee. Het was in deze frisse opzet de première voor heel de Achterhoek, zeker als deze uitvoering ook beschikbaar had kunnen zijn voor de podia van de grotere Hamaland-sporthal of in Amphion. De reden kennen we waarom het dit keer anders ging. Hans Hinkamp en Aad Witteveen 'componeerden' in nauwe samenwerking met koor Noir een nieuwe passie, passend in kleinere intiemere setting van een aula met een maximum van 250 bezoekers op een avond. Toch wisten de twee componisten de ruimte op te zoeken. Beiden hadden in aanloop van Passion 24 al laten weten dat ze niet langer meer begrensd worden door het traditionele passionverhaal, maar gewag wilden maken door hedendaagse issues aan de kaak te stellen. En dus werd ruimte gegeven aan initiatieven buiten het paasverhaal waarvoor lokale talenten van alle leeftijden de rollen vervulden en met behulp van techniek en videostreams werd overgeschakeld naar de mensen op de weekmarkt van afgelopen zaterdag. Daar werden passie live gedeeld. De rol van koor Noir mocht zeker niet onderschat worden. Zij maakte met hun zangkunst emoties los en soms gaf dat ook verlichting. Drama eerste klas dus zoals dat in elk goed theaterstuk thuishoort.

De journalist die nepnieuws zal verspreiden. - Foto: Willemijn Hinkamp

Doch bleef het Bijbelse paasverhaal waarneembaar. Christus was in de hoofdrol Chris (Kevin Lankveld). Hij leidt een beweging BRUG die opkomt voor een eerlijke en (klimaat)vriendelijke wereld en zijn rots in de branding daarbij, heet niet Petrus, maar Pieter (Jos Taken) die een vaderlijke rol heeft. Wanneer het erop aankomt laat hij het afweten. In het Bijbelse verhaal: Petrus verloochend. De Judas is de journalist (Gerben Wassink) die met populistisch nieuws de BRUG-beweging in diskrediet brengt. Niet Pilatus, veroordeelt Chris, maar de rechter (Peter du Bois) laat hem op basis van het opgeruide publiek in hechtenis nemen. 'U zegt het', zegt ook Chris als enig antwoord tijdens zijn spreekrecht.
Aan de passie-lijn wordt geheel vastgehouden. In de voorstelling gaat die over Chris die mensen oproept hun passie mensen te gebruiken om een betere wereld te creëren. Hij zet de beweging BRUG op: Bouw Respect Uit Gelijkheid. Op het toneel zijn Roos en Margriet die hem volgen. (Zij zullen elkaar later de liefde verklaren ook als blijkt dat Pieter de vader is van Roos en de rechter de vader is van Margriet) Regelmatig wordt via videobeelden overgeschakeld naar het marktplein in Lichtenvoorde waar mensen hun passie delen. Maar er is ook een tegenstander, de journalist die met zijn cameraman (Lex Schellevis) de verstomde verbazing filmt van de actiegroep en dit wereldkundig maken. En als Chris in de gevangenis zit, heeft hij zaadje reeds geplant. Uit de liefde voor elkaar en de toekomst zetten Roos en Margriet BRUG voort.

De twee hoofdrolspelers Chris (Kevin Lankveld) -op de rug- en Pieter (Jos Taken). - Foto: Willemijn Hinkamp

En als de voorzitter van de organiserende stichting Passie voor Cultuur en Maatschappij Els Grevers met een dankwoord de avond eindigt met de zin: 'met al deze gepassioneerde mensen hebben we een mooie brug gebouwd naar respect en gelijkheid', klinkt een staande ovatie. Na de Passion Lichtenvoorde en Achterhoek was de tijd echt rijp voor Passie 24. Lovende kritieken uit het publiek en de kleinere setting deed daar niets aan af.

Taboe doorbrekend in deze passie is als twee meiden elkaar in de liefde vinden. - Foto: Willemijn Hinkamp
💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.