Ankeiler: Boekwinkels hebben onder jongeren geen stoffig imago meer.

- Boekwinkels hebben onder jongeren geen stoffig imago meer. Sterker nog, ze slaan in de pauzes hun frikandelbroodje en blikje goedkope energiedrank over en besteden hun tijd liever tussen het leesvoer. Dat merken ook boekwinkels in de regio.

De trend komt doordat op het social media-platform TikTok jongeren elkaar boekentips geven, onder de hashtag BookTok. Johan Aalpoel van V.d. Brink Boek en Buro vertelt erover in het radioprogramma van Jesse Sprikkelman. De boekhandelaar ziet dat "vooral Engelstalige boeken via BookTok erg populair zijn. Vooral jonge meiden komen boeken halen in onze winkel. En dat geeft de boekverkoper echt hoop."

Engelstalige boeken

Engelstalige boeken dus. Is dat eigenlijk wel echt een goede ontwikkeling? Gaan ze op deze manier wel Nederlandse literatuur lezen? "Ik hoop dat ze dat ook gaan ontdekken. Maar we zijn natuurlijk al lang blij dat ze gaan lezen. Het is prima dat ze met Engelstalig beginnen. Het is geweldig om te zien hoe goed die jongeren mensen Engels lezen. Hopelijk vinden ze ook snel de weg naar Nederlandstalige boeken. Er is namelijk heel veel moois uitgebracht in onze eigen taal", beklemtoont Aalpoel.

Het piekmoment in de winkel heeft zich door de trend ineens verplaatst. "Vooral op momenten dat de scholen uitgaan, dan komen ze in groepjes binnen en cirkelen ze om de tafel met de boeken die ze van TikTok kennen. Zo'n hype als dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt. En dat terwijl ik al enige decennia meeloop in dit vak."

Hype

De boekhandelaar durft echter niet te verzekeren dat dit altijd zo blijft. "We moeten ons natuurlijk niet rijk rekenen. Misschien stopt deze hype ook wel een keer. Het is een illusie om te denken dat iedereen blijft lezen." Maar die medaille heeft ook een andere kant. Lezen is namelijk al meermaals ten dode opgeschreven. "Toen de radio kwam, toen mensen tv gingen kijken en toen het internet werd gelanceerd. Maar uiteindelijk blijven mensen toch lezen."

Beluister het gesprek met boekhandelaar Johan Aalpoel via Spotify

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: redactie@1achterhoek.nl.

Meer over

Deel dit artikel