Afdrukken
Bevat Video: Video
Ankeiler: Voor de coronaperiode zat het bezoek van de Duitse gast aan de Achterhoek duidelijk in de lift. De verwachting is dat dit ook in toekomst weer gaat groeien.

- Voor de coronaperiode zat het bezoek van de Duitse gast aan de Achterhoek duidelijk in de lift. De verwachting is dat dit ook in toekomst weer gaat groeien. Het is goed om hier dan op voorbereid te zijn. Daarom zijn een aantal mystery guests op pad gegaan in de binnenstad van Groenlo om te testen hoe gastvrij en kundig een Duitse gast te woord wordt gestaan.

“Als je als Nederlander naar het Duitse Vreden gaat om je boodschappen te doen, dan wordt het ontzettend gewaardeerd als de mensen ook Nederlands spreken”, zegt Anna van Wezel. Namens de gemeente Oost Gelre geeft ze kosteloos een cursus Duits aan ondernemers in Groenlo.

“We willen dit andersom graag ook zien. De Duitsers voelen zich hier meer welkom als er een aardig woordje Duits tegen ze wordt gesproken”, aldus Van Wezel.

Kijk hier hoe goed het Duits is van de Groenlose ondernemers:

Zeker de wat oudere bezoekers zijn hier volgens Van Wezel gevoelig voor. “Ze ontspannen zich meer, ze bestellen meer, komen vaker terug en geven wat meer fooi.”

Aantal Duitse bezoekers trekt aan

In 2021 zijn er in totaal bijna 2,5 miljoen Duitse bezoekers naar Nederland gekomen. Dat is 25 procent minder dan in 2020 en te wijten aan corona.

Van alle buitenlandse verblijfs-bezoekers naar Nederland (6,3 miljoen) kwam bijna 40 procent in 2021 vanuit Duitsland. Circa 80 procent van de Duitsers heeft vakantieplannen voor 2022 in Nederland. Dat is significant hoger dan een jaar geleden.

Al met al wordt verwacht dat het bezoek aan Nederland ten opzichte van 2021 weer fors zal toenemen.

'Duitse toeristen moeten zich thuis kunnen voelen'

De toeristen zijn belangrijk voor een grensgemeente als Oost Gelre. “We weten dat Duitse toeristen veel belangstelling hebben voor geschiedenis”, zegt wethouder Arjen Schutten. “Dat zie je natuurlijk heel erg goed terug in een vestingstad als Groenlo.”

Daarbij vindt Schutten de gastvrijheid ook erg belangrijk. “Ga zelf na hoe je graag behandeld wil worden. Toeristen moeten zich hier thuis kunnen voelen.”

'Ooh een Duitser'

Op dit moment doet de Achterhoekse horeca het niet eens zo slecht tegenover Duitse klanten. “Maar het kan altijd beter”, zegt Van Wezel. “Over het algemeen kan men heel goed Duits, maar wat men lastig vindt is het ook om daadwerkelijk te doen. Ze moeten een drempel over en daar probeer ik wat aan te doen”, aldus Van Wezel.

Met een paar makkelijke zinnen kun je al heel snel het gesprek op gang brengen. “Bijvoorbeeld met: ‘Herzlich willkommen, was kann ich für sie tun?’. Als dat in je systeem zit, dan krijg je niet dat schrikmoment van: ‘ooh, een Duitser!”

Wat is een 'schorle'?

De indruk van de mystery guests aan de Groenlose horeca en winkels zijn goed. “Ze zijn hier onwijs vriendelijk, heel gastvrij en kunnen al heel goed Duits”, zegt Van Wezel. “Tuurlijk zijn er uitdrukkingen zoals ‘schorle’ (Duits drankje), zegt Van Wezel.

Daarbij gaat het om een verzamelnaam voor een aantal verwante dranken die bestaan uit een combinatie van witte wijn of vruchtensap aangelegd met sodawater.

“We proberen natuurlijk wel wat lastige vragen te stellen en dan zie ik wel ruimte voor verbetering”, aldus Van Wezel. “Maar mijn mystery guests voelden zich heel erg welkom en zijn helemaal gecharmeerd van Groenlo.”

Meer over

Deel dit artikel